Πώς μπορεί να σας βοηθήσει η Διατήρηση των Δραστηριοτήτων

Μπορεί να σας φαίνεται περίεργο να σκέφτεστε να παραμείνετε δραστήριοι όταν έχετε ένα ΜΥΝ εφόσον η πάθηση μπορεί να σας δημιουργεί αίσθηση κόπωσης ή μειωμένης ενέργειας. Τοποθετώντας όμως την κίνηση στην καθημερινότητά σας βοηθάτε το σώμα και το μυαλό σας.

Γιατί Πρέπει να Παραμείνω Δραστήριος;

«Οι ασθενείς με ΜΥΝ πρέπει να ασκούνται για να διατηρούν τη γενικότερη φυσική τους κατάσταση και για να βελτιώσουν την ζωτικότητα και την καρδιαγγειακή τους επίδοση. Αυτό συμβάλλει στη μείωση του αυξημένου κινδύνου καρδιοαγγειακών ασθενειών που εμφανίζεται στους ασθενείς με ΜΥΝ. Ωστόσο η άσκηση ενός ασθενή με ΜΥΝ ενδέχεται να είναι ακατάλληλη εάν πρόσφατα είχε παρουσιάσει θρόμβωση, ή αναρρώνει από χειρουργική επέμβαση ή από πρόσφατο περιστατικό που συνδέεται με την ασθένεια».

Υπάρχουν και άλλα πλεονεκτήματα για μένα; Βεβαίως. Η άσκηση είναι ένας από τους καλύτερους τρόπους να αυξήσουμε την ενέργειά μας και αυτό είναι ουσιώδες εφόσον η κούραση είναι κοινό χαρακτηριστικό των ασθενών με ΜΥΝ. Η άσκηση μπορεί επίσης να μειώσει το στρες και να βελτιώσει τη διάθεσή σας. Σας συμβουλεύουμε να συζητήσετε για τη σημασία της διατήρησης των δραστηριοτήτων σας με την ομάδα υγειονομικής περίθαλψης. Διαλέξτε την σωστή δραστηριότητα και μπορεί να ωφελήσετε και την κοινωνική σας ζωή. Δοκιμάστε να περπατήσετε με φίλους ή να συμμετέχετε σε μία ομάδα περιπάτου ή σε μαθήματα χορού. Η τακτική άσκηση είναι ουσιώδης για την διατήρηση σταθερού βάρους (το οποίο με τη σειρά του μειώνει τις πιθανότητες θρόμβωσης) και μειώνει τον κίνδυνο ασθενειών όπως ο διαβήτης και τα καρδιακά νοσήματα.

«Υποφέρω από πολύ έντονο πρήξιμο και πόνους στα πόδια και επειδή δεν μπορώ να περπατήσω πολύ, ούτε να ασκηθώ, έχω αρχίσει και κερδίζω βάρος, κάτι που δεν επιθυμώ. Έτσι επισκέφτηκα τους γιατρούς και με παρέπεμψαν στο τοπικό γυμναστήριο και μου πρόσφεραν συνδρομή στο γυμναστήριο διάρκειας 12 εβδομάδων για να προσπαθήσω να γυμνάσω τα πόδια μου και να βελτιώσω την κυκλοφορία».

Εντάξει, έχω πεισθεί. Πόσο όμως πρέπει να γυμνάζομαι;

Πρώτα πρέπει να το συζητήσετε με τον αιματολόγο σας. Σε γενικές γραμμές, το πρόγραμμα γυμναστικής πρέπει να συμπεριλαμβάνει 2 ώρες και 30 λεπτά αεροβικής γυμναστικής μέτριας έντασης κάθε εβδομάδα. Αυτό σημαίνει ότι θα προσπαθείτε αρκετά να αυξήσετε τους καρδιακούς ρυθμούς και να ιδρώσετε. Πρέπει να σας κόβεται η αναπνοή, αλλά να μπορείτε να μιλήσετε. Παραδείγματα δραστηριοτήτων μέτριας έντασης είναι η ποδηλασία, ο χορός ή το γρήγορο περπάτημα. Ακόμη και οι δραστηριότητες ρουτίνας, όπως η βόλτα του σκύλου ή η κηπουρική μετράνε. Πρέπει όμως πάντα να συζητάτε με τον αιματολόγο σας προτού ξεκινήσετε ένα πρόγραμμα άσκησης. 

Οι ασθενείς με ΜΥΝ διαφέρουν μεταξύ τους. Ορισμένοι είναι καλά και μπορούν να ασκηθούν κανονικά ενώ άλλοι μπορούν να κάνουν ελάχιστα πράγματα. Ο καλύτερος τρόπος είναι να δημιουργήσετε ένα ατομικό πρόγραμμα άσκησης, σύμφωνα με τα στοιχεία του αιματολόγου σας, και να λάβετε υπ' όψιν σας παράγοντες όπως το πόσο έντονη κούραση νιώθετε και το ιστορικό των περιστατικών θρομβώσεων και/ή τις αιμορραγίες σας.

Πρέπει υποχρεωτικά να γυμνάζομαι στο γυμναστήριο; 

Όχι! Υπάρχουν πολλού τρόποι για να είστε δραστήριοι, ανεξάρτητα από τα επίπεδα υγείας και ενέργειας σας και ανεξάρτητα από το διαθέσιμο χρόνο που έχετε. Δοκιμάστε διασκεδαστικά μαθήματα όπως Ζούμπα, ευρωπαϊκό χορό ή σάλσα (θα μπορέσετε σίγουρα να βρείτε μαθήματα για όλες τις ηλικίες και σε όλα τα επίπεδα), ή προτείνετε σε ένα φίλο να βγάλετε το σκύλο του βόλτα. Ασχοληθείτε και με τα εγγόνια σας, μάθετέ τους ποδόσφαιρο, ποδήλατο ή διάφορα παιχνίδια. Και να θυμάστε ότι υπάρχουν πολλών ειδών DVD με ασκήσεις γιόγκα ή πιλάτες που μπορείτε να δείτε στο σπίτι, όταν δεν έχετε χρόνο ή ενέργεια να βγείτε έξω. Γιατί δεν επενδύετε σε μια ηλεκτρονική κονσόλα που θα σας επιτρέπει να παίζεται διαδραστικά παιχνίδια στο σπίτι, συνδυάζοντας την διασκέδαση με την άσκηση μαζί με τα παιδιά ή τα εγγόνια σας;

Πώς μπορώ να σιγουρευτώ ότι δεν πιέζω υπερβολικά τον εαυτό μου; 

Πρώτα συζητήστε το με τον αιματολόγο σας.

«Η άσκηση πρέπει να είναι αντίστοιχη των δυνατοτήτων της ηλικίας σας, της φυσικής σας κατάστασης καθώς και της υγείας σας που μπορεί να παρουσιάζει προβλήματα όπως για παράδειγμα εάν είχατε καρδιακή προσβολή. Οι ερωτήσεις σας για την άσκηση πρέπει πάντα να απευθύνονται στο ιατρικό προσωπικό που χειρίζεται το ΜΥΝ σας».

Ξεκινήστε αργά, σταδιακά αυξήστε την ένταση και πάντα να ακούτε το σώμα σας. Ξεκουραστείτε όταν το χρειάζεστε.

Χρειάζεται να δέχομαι ιδιαίτερη φροντίδα λόγω του ΜΥΝ μου;

Το πρώτο πράγμα που πρέπει να κάνατε είναι να συμβουλευτείτε τον αιματολόγο σας. Αυτός μπορεί να σας παραπέμψει σε υπηρεσίες ειδικού όπως άσκηση με συνταγή ιατρού, πρόληψη πτώσεων ή φυσιοθεραπεία, εάν χρειάζεται. Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να φοράτε τα κατάλληλα ρούχα και παπούτσια ανεξάρτητα από το είδος της άσκησης που κάνετε και να έχετε τον σωστό εξοπλισμό. Πρέπει να ακολουθείτε τις οδηγίες και να μην πιέζετε τον εαυτό σας (για παράδειγμα μην πάτε σε μια τάξη προχωρημένων εάν είστε αρχάριος). Αποφύγετε τις ανώμαλες επιφάνειες ή οποιαδήποτε δραστηριότητα που μπορεί να προκαλέσει πτώση. Εάν νιώσετε ζαλάδα, δυσκολεύεστε στην αναπνοή ή η καρδιά σας πάλλεται πολύ γρήγορα, σταματήστε και επικοινωνήστε με τον αιματολόγο σας.

Η θεραπεία μου επηρεάζει τις δυνατότητές μου στην άσκηση; 

Ο αιματολόγος σας θα σας συμβουλεύσει έπειτα από χειρουργική επέμβαση ή χημειοθεραπεία να γυμνάζεστε σταδιακά, ξεκινώντας μόνο με τις καθημερινές σας δραστηριότητες. Η χημειοθεραπεία μπορεί να σας δημιουργήσει αίσθηση κοπώσεως και δύσπνοιας διότι μειώνει τον αριθμό των κυττάρων στο αίμα και οδηγεί σε υψηλότερη πιθανότητα δημιουργίας μωλώπων, λοιμώξεων και αιμορραγίας, εάν έχετε κάποιο τραυματισμό. Ο αιματολόγος σας θα σας ενημερώσει για το πότε μπορείτε να ξεκινήσετε ξανά την κατάλληλη άσκηση.

Τι θα συμβεί εάν τα συμπτώματα μου δημιουργούν εμπόδιο στην άσκηση; 

Εάν νιώθετε κουρασμένοι, προσπαθήστε να κάνετε όσο πιο ήπια γυμναστική μπορείτε. Μπορεί να έρχεται σε αντίθεση με την κοινή λογική, η δραστηριότητα όμως βοηθάει στην αύξηση της ενέργειας. Εάν νιώθετε κούραση ή πόνο, ακούστε το σώμα σας και ξεκουραστείτε όσο χρειάζεστε. 

Να θυμάστε ότι υπάρχουν κι άλλοι τρόποι να είστε δραστήριοι: υπάρχουν ήπιες κινήσεις που μπορείτε να κάνετε στο κρεβάτι ή στην πολυθρόνα. Δοκιμάστε απλές κινήσεις με εύρος κίνησης όπως στριφογύρισμα των καρπών, σήκωμα των ώμων, τέντωμα των αγκώνων, σήκωμα των χεριών, άνοιγμα και κλείσιμο της παλάμης, στριφογύρισμα των δακτύλων του ποδιού και σήκωμα των ποδιών. Εάν είστε καλά αλλά δεν μπορείτε να κάνετε πολλά, προσπαθήστε να παραμείνετε δραστήριοι όσο πιο πολύ μπορείτε. Οι δουλειές του σπιτιού, η κηπουρική κλπ. θεωρούνται δραστηριότητες και πρέπει να υπολογίζετε ακόμη και το παραμικρό. Οτιδήποτε μπορείτε να κάνετε θα είναι χρήσιμο για εσάς. 

Για να διαβάσετε περισσότερα για τα συμπτώματα του ΜΥΝ, πατήστε εδώ